8 juni 2016 Thema: Werving NT1 Wat werkt?

We weten allemaal dat het heel veel moeite kost om de autochtone doelgroep naar de cursussen te krijgen. Het rapport van de Rekenkamer maakt dat nogmaals duidelijk. Hoe kunnen we aspirant- cursisten verleiden om de stap te zetten naar de lessen? Of moeten we de werving over een hele andere boeg gaan gooien? Moeten we misschien ook ons aanbod anders gaan organiseren?

Op de avond zelf hebben we in groepen gesproken wat zou kunnen werken om mensen voor de cursus NT1te interesseren en zelfs over te halen de cursus te volgen. De volgens wervingstips hebben we per doelgroep verzameld:

Tips voor de werkgever

  • Inzet van ambassadeurs
  • Concrete en inhoudelijke informatie verstrekken
  • Persoonlijke (mondelinge) benadering 

 Wervingstips gemeenten en wijkteams

  •  Lokale omroep (interview)
  •  Arts en Apotheek (uitdelen van een leerbon) 
  • Uitdelen van een leerbon 
  • Ervoor zorgen dat alle loketten voor de cursussen NT1 bekend worden/zijn bij de doelgroep
  • Weten met wie ik kan praten binnen de gemeente (ambassadeurs) 

 Wervingstips 65+ 

  • Samenwerking met belangenorganisaties voor ouderen, zoals: KBO, Vrouwenbond, Thuiszorg, Brabantzorg, Pantein, Vivent, Buurt- en Wijkcentra, Ons Welzijn, RIGOM (voorheen in Oss)
  • Huisarts en Apotheek 
  • Project eenzaamheid 
  • Warme overdracht vanuit een voorgaande cursus (bijvoorbeeld Klik en Tik) 
  • Rol oppasgrootouder 
  • 65+ vacatures (vrijwilligerswerk)/ uitzendorganisatie

 Algemene tip:

  • Voorlichting op de basisschool ("Welk smoesje gebruik jij?"). Ambassadeurs worden ingezet om op basisscholen voorlichting te geven over het thema. Centraal staan de smoezen die door laaggeletterden gebruikt worden om het lezen en schrijven te omzeilen.

 

Presentaties van 8 juni 2016

Rapport Rekenkamer

Presentatie Ina den Hollander